Skip to main content

Empathisch onderzoek leidt tot verandering

Binnen de SHV aanpak hebben we in Nieuw West ‘hotspots’ benoemd: plekken met hardnekkige schoon, heel en veilig problematiek. Op zoek naar nieuwe en betere oplossingen maken we hier gebruik van social design. Vaak zijn we als ambtenaren gewend om problemen in een buurt te signaleren en vervolgens een oplossing te bedenken. Bij social design begint je aanpak met ‘empathisch onderzoek’, onderzoek op ‘belevingsniveau’. Je gaat in gesprek met de eindgebruikers: de bewoners in een wijk, hangjongeren, de leerlingen van een school, ondernemers. Wat houdt hen ten diepste bezig? Wat zijn hun behoeften en drijfveren, waarom doen ze wat ze doen, vanuit welke normen en waarden handelen en denken ze? De antwoorden op deze vragen breng je in verband met de opgave die er ligt en helpen je om in co-creatie stap voor stap naar een verandering te werken. Stap voor stap omdat je het antwoord nog niet weet en steeds bijstuurt. ‘Actiegericht leren’ heet dat. Belangrijk verschil met de ‘traditionele’ aanpak: organisaties denken vaak vanuit zichzelf in plaats vanuit de groepen voor wie ze werken. In social design draai je het om: wat is de leefwereld van je stakeholders en hoe kan het systeem daarop aansluiten? Het klinkt niet alleen mooi, het levert ook wat op! In de komende nieuwsbrieven willen we je steeds een voorbeeld van social design geven. Onder de projectbeschrijvingen vind je de naam van een persoon die je meer informatie kan verschaffen.