Skip to main content

Racen op een bedrijventerrein

Op het 24-uurs bedrijventerrein BPAO in Osdorp hangt ’s avonds een groep mannen en vrouwen rond. Autorecreanten, die soms (illegale) straatraces organiseren. Omwonenden en werkenden ervaren hun aanwezigheid als bedreigend. Er is rommel op straat. Maar wat is er nu eigenlijk aan de hand? We verdiepten ons in de motieven, waarden en normen van de jongeren. Dat leidde tot interessante en bruikbare bevindingen.

Veel van de jongeren, van wie de leeftijd oploopt tot midden dertig, hebben een mooie auto. Sommigen mogen vanuit hun geloofsovertuiging geen alcohol drinken dus het café is geen alternatieve hangplek. Of ze mogen geen schulden maken en dus geen hypotheek afsluiten, waardoor ze nog thuis wonen. Het bedrijventerrein is hun plek om te chillen, te racen en te flirten.

Dat kwamen we te weten door ons in de jongeren te verdiepen. Samen met de jongeren vormden we een team. Doel is: hoe kunnen de autorecreanten een plek krijgen om te chillen en hoe kan tegelijk het bedrijventerrein een prettige, veilige plek worden, waar bedrijven die 24 uur per dag open zijn bereikbaar blijven.

De jongeren richtten de NWB op, de Nachtelijke Wielrijdersbond. Met een knipoog naar de ANWB, een van de gebruikers van het terrein die 24 uur per dag open moeten zijn. De NWB is een volwaardige sparringpartner voor bedrijven en gemeente. Samen zochten we naar alternatieve locaties voor de autorecreanten. Voor de bedrijven die toegankelijk moeten blijven ontwierpen ze speciale verkeersborden en ze organiseerden acties op het terrein. Een van de bedrijven sponsort de NWB en heeft hoody’s laten ontwerpen met de bedrijfsnaam. Ook werd een filmpje gemaakt dat op het intranet van de bedrijven werd getoond.

De aanpak is gestoeld op wat ‘social design’ heet. Over de interventies van de gemeente zegt een van de jongeren: ‘In plaats van te verbieden en alleen vanuit de bril van de overheid te kijken, kijken ze ook vanuit het jongerenperspectief en willen ze voor hen een mooie oplossing bieden.’ Is er nu een oplossing? Nee, zegt projectleider Evelien Jorna, ‘maar we hebben wel winst geboekt. Je hebt niet meteen een schone en veilige straat, je werkt samen aan een oplossing, die moet groeien. Misschien wel het mooiste is dat de relatie tussen ondernemers en jongeren is gekanteld. Ze stonden eerst heel ver van elkaar en hebben nu meer begrip voor elkaars leefwereld en behoeften. Maar het evenwicht is fragiel, we moeten blijven investeren in de relaties.’

Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact op met Evelien Jorna, e.jorna@amsterdam.nl